Voorwoord: Tijdens een presentatie over de neutraliteit van Nederland tijdens de 1ste Wereldoorlog, raakte ik gefascineerd over de Fortengordel om Luik en kreeg een het idee. Hoe gaaf is het, om een fietstocht langs deze twaalf forten te gaan doen. Normaal kende ik Luik als een grauwe stad waar we meestal langs rijden als we naar een andere bestemming gingen. Bij deze tocht is Luik het middelpunt en laat de stad een andere kant van zich zien. Ook al vindt je de geschiedenis niet zo interessant, dit is een belevenis voor iedereen die van fietsen en avontuur houdt.
Geschiedenis: De twaalf forten van ongewapend beton waren ter bescherming van Luik. Zes aan de Duitse en zes aan de Franse zijde. Net als Nederland wilde ook België neutraal blijven tijdens de 1ste wereldoorlog. Duitsland wilde zo snel mogelijk hun aartsvijand Frankrijk aanvallen, de kortste en tactische route voor hun troepen was via Luik of Limburg. België had volgens de Duitsers kartonnen forten en speelgoed soldaatjes, Nederland de Waterlinies. De keuze viel op Luik, Belgié werdt de oorlog ingezogen en Nederland kon neutraal blijven. Tot verrassing van de Duitsers verdedigt het Belgische leger zich hardnekkig en weet de vijand om sommige plaatsen zelfs terug te dringen. De Duitsers moeten eerder dan verwacht hun geheime wapen inzetten, Dikke Bertha. Twee 420 mm-kanonnen tegen het kaliber van 210 mm. De forten waren bestand tegen 210 mm en niet tegen het kaliber van 420 mm, dikke Bertha kon haar verwoestende werk gaan doen. Door de bres die het Duitse leger had geslagen, konden de kanonnen in Luik worden opgesteld om van af daar hun vernietigende werk te doen. Op 13 augustus 1914 wordt Fort Pontisse onder vuur genomen en valt. Op 15 augustus 1914 is Fort Loncin aan de beurt en krijgt een voltreffer in de kruitkamer, de gevolgen zijn desastreus. Een grote krater wordt geslagen en ongeveer 350 manschappen raken bedolven onder het puin. De versterkte positie van Luik is gevallen na een heldhaftig strijd van onze zuiderburen. Door de munitie zijn de meeste militairen vandaag de dag nog steeds niet geborgen en is Loncin een officiële begraafplaats.
Fort Loncin, Fort Lantin en Fort Eben-Emael zijn zeker een bezoek waard.
Fietsroute
Dag 1: Fort Eben-Emael – Fort Barchon-Fort Evegnée-Fort Fleron-Fort Chaudfontaine-Fort Embourg- Fort Boncelles.
Dag 2: Fort Flémalle-Fort Hollogne-Fort Loncin-Fort Lantin-Fort Liers- Fort Pontisse-Fort Eben-Emael.
De Forten die niet open zijn voor bezoek: Evengnée, Chaudfontaine, Fleron, Liers, Pontisse.
In Fort Chaudfontaine zit een buitensportbedrijf, wij zijn gewoon naar binnen gelopen. Voor meer informatie over de openingstijden raadpleeg de website van de Forten. De meeste zijn alleen in het weekend open. De poort van Fort Boncelles was open, heerlijk om even binnen te kijken.
De route: De route was afwisselend van leuke fietspaden langs de Maas tot spannende singletracks tussen Barchon en Chaudfontaine. Van Boncelles naar Flémalle ga je door Seraing een oud industriegebied van Luik ook dat heeft ondanks de drukke wegen zijn charme, Fort Hollonge ligt naast het vliegveld van Luik en is ook met de fiets bereikbaar.
Overnachting: Wij kozen voor een overnachting bij Hotel ibis Liége Seraing, bij de plaats Boncelles. Prima kamers, goed ontbijt en de fietsen mochten binnen staan.
Materiaal: Wij hebben deze tocht gereden met een mountainbike met schwalbe big apple banden en hadden twee achter tassen met de noodzakelijke kleding en toiletspullen bij ons. Bij de bospaden was het opletten met de big apple banden maar op de asfaltwegen was het lekker comfortabel.
Afstand:127km
Hoogtemeters: 1700
Wil jij ook deze prachtige tocht gaan rijden dat kan met of zonder gids. De gpx van de route kun je onderaan de pagina gratis downloaden. Wij hopen dan wel dat je ons laat weten wat je van de tocht hebt gevonden.Gebruik dan voor Facebook @vestingadventure of hashtag #vestingadventure.